sluiten
Inloggen
sluiten
vrijdag 03 september 2010

Ferrari beboet met 100.000 dollar

  • ANP | Gepubliceerd op 25 juli 2010, 18:33
  • Laatst bijgewerkt op 25 juli 2010, 18:41
HOCKENHEIM - 

De formule 1-renstal van Ferrari is zondag na de Grote Prijs van Duitsland beboet met 100.000 dollar (77.400 euro) voor het geven van een teamorder.

Felipe Massa liet teamgenoot Fernando Alonso passeren, zodat de Spanjaard de race op circuit Hockenheim kon winnen. Teamorders die de eindklassering van coureurs bëinvloeden, zijn sinds 2002 verboden in de Formule 1.

Ferrari is met de boete nog niet af van het incident. De internationale automobielfederatie FIA gaf aan dat het de zaak voor nader onderzoek neerlegt bij de motorsportraad.

Inloggen
Reacties
  • Wat een onzin,wat maakt het nu uit of de ene rode rakker wint of de andere.
    En Alonso was wel de iets snellere daar kan je niet omheen en dat was ook de enige mededeling aan Massa!

    Geplaatst door WeeVeeBee op 07:46 26-jul-2010
  • Puntenaftrek en toeschouwers de kaarten terugbetalen!!

    Geplaatst door Robert op 13:16 26-jul-2010
  • Geld boeit ze niet. Tien plaatsen terugzetten zou een goede straf zijn. Niet omdat het Ferrari is. Maar gewoon, om duidelijk te maken dat er regels zijn in dit spelletje. Waar iedereen zich aan dient te houden. Bij voetbal wordt ook een straf uitgedeeld (rode kaart) waar het team nadeel van heeft.

    Geplaatst door DeMug op 14:27 26-jul-2010
  • Dat er teamorders uitgedeeld zijn door Ferrari valt niet te ontkennen, maar echt bewijzen kan de FIA het ook niet..Dus die boete is onzin.

    Geplaatst door Johan de Witt op 18:40 26-jul-2010
  • Er over oordelen kan ik niet, ik heb de race niet gezien, echter, zoals wel eerder gebeurt is, als plotseling een coureur inhoudt, zodat zijn teamgenoot hem passeert en de race wint, en zo zijn voorsprong op de concurentie vergroot, is er, gezien de regels, en m.i. "fair play" wél iets aan de hand.

    Of de actie, indien plaatsgevonden, te bewijzen valt, als de gesprekken opgenomen zijn is dat een kwestie van appeltje eitje en ben ik een voorstander van het terugzetten op de ranglijst.

    Geplaatst door A3aan v d B op 19:56 26-jul-2010
  • Bij e;ke sport gaat het om team belang. Behalve bij het achter elkaar aan racen met auto's. Het is toch juist de kunst om het kampioenschap naar je eigen stal te trekken. Zou wat zijn als ze het ook in het wielrennen zouden verbieden. En als de FIA er vanaf wil dan voortaan maar 1 wagen per team lijkt me...

    Geplaatst door Fijne Kerel op 13:39 28-jul-2010
  • @Fijne Kerel; De teamorder luidde niet: "Massa en Alonso, allebei je best doen zodat ons team eerste wordt". Nee, Massa reed in zijn Ferrari de hele tijd vooraan. Met daarachter Alonso in zijn Ferrari. Het was dus zo goed als zeker dat het team Ferrari op de eerste en tweede plaats zou eindigen. Ferrari deed het gewoon erg goed.

    Alonso probeerde al een paar keer om Massa in te halen. Dat lukte steeds niet. Ook omdat men niet het gevaar wilde lopen dat de twee Ferrari's tegen elkaar aan zouden knallen. Dat is bij een ander team al eens eerder gebeurd.

    In het één na laatste rondje zei de Ferrari teammanager tegen Massa door zijn bakkie: "Hou je er rekening mee dat Alonso sneller is dan jij? Bevestig dat even." [vrij vertaald].
    Na één van de laatste bochten liet Massa Alonso duidelijk inhalen. Daarna klonk door zijn bakkie: "Goed gedaan. Sorry." [Weer vrij vertaald].

    Het was dus duidelijk dat Alonso de eerste plaats moest pakken. En Massa de tweede. Dat is voor de punten in het algemeen klassement belangrijk.

    Maar dat mag niet. Iedere racer rijdt zijn eigen race. Het is geen teamsport. Klaar. Zo luiden de regels.

    De directeur van Ferrari heeft al gezegd dat het hem helemaal niet boeit dat er een boete betaald moet worden. Het was voor hem veel belangrijker dat de uitslag was zoals die was. Volgens hem maken zij (Ferrari) de regels zelf wel. Reden temeer om de volgende (?) keer geen boete te geven. Maar ze in de uitslag een flink stuk terug te zetten.
    Zodat Massa de volgende keer bij zo'n opdracht door zijn bakkie roept: "Ammehoela. Ik rij gewoon door." [vrij vertaald, alweer].


    Geplaatst door DeMug op 15:07 28-jul-2010
  • DeMug; Waarom denk je dat Massa zijn contract onlangs verlengd werd? Massa weet zijn plaats binnen het team, net als dat hij dat wist toen hij samen met Schumacher reed. En zo gaat het al sinds de eerste race die Ferrari reed in de F1,en zo zal het daar altijd gaan.

    En ja, F1 is wel degelijk een teamsport.

    Misschien gewoon weer beter, als de teamorders ook in de F1 weer mogen gegeven worden?

    Geplaatst door Johan de Witt op 17:28 28-jul-2010
  • @Johan de Witt; Het was wat anders geweest als er in het contract van Massa had gestaan dat hij als knecht van Alonso moest optreden. Uit navraag bij hem is gebleken dat dit niet zo is.
    En als Alonso zelf had aangenomen dat hij tweede rijder zou zijn, had hij Alonso wel zonder aandringen voor gelaten hebben.

    En dat F1 een samenspel is tussen constructeurs, monteurs, management en rijders ben ik met je eens. En dat naast de individuele rijders er ook een competitie is voor constructeurs, beken ik ook meteen. Maar voor die laatste competitie maakt het geen ene niets uit wie er achter het stuur zat van de bolide.

    Teamorders hebben dus alleen het doel om één van de twee rijders voor te trekken ten opzichte van de ander. En daar ben ik om sportieve redenen tegen.
    Er is een competitie geweest met landenteams. Met één wagen per team. En meerdere rijders voor die ene wagen. Dat is mislukt. Er is gewoon geen vraag naar. Niet door de sponsors en niet door het publiek.

    Nee, laten we de opzet en regels maar houden zoals die zijn. En die regels ook naleven. Lijkt me voor iedereen beter.

    Geplaatst door DeMug op 19:01 28-jul-2010
  • Helaas meen ik, na het zien van de sportbeelden, je te moeten teleursstellen Johan de Wit.

    Ten eerste is in bedekte, maar zéér duidelijke, niet mis te verstane termen, een order gegeven aam Massa, Alonso te laten passeren met als enig doel, de voorsprong van Alonso op de concurentie te vergroten. Dit heeft niets, maar dan ook niets met teamsport te maken zoals DeMug ook al opmerkte.

    Wat het team betreft, een en twee eindigen, en dan maakt het voor de teamsport niet uit wie een of twee eindigt, heeft geen enkel gewin voor het teamklassement.

    Ten tweede, in het verleden werd er gestreden om de eerste plaats, wie gaat er als eerste over de finish, teambelang, óók bij ferrari speelde geen enkele rol. Ik kan mij nog zeer goed de race herinneren van de ferrari met de spitse open neus, tjonge wat maakten die een lawaai. Eeen mooi geluid, dat wel.

    Het teambelang, constructeurs ranglijst, is van latere orde, en hoe je het wendt of keert, en daar ga ik in mee met DeMug, mensen willen een eerlijke race zien. Wie gaat er het snelst de rondjes rijden, en "stalorders" horen daar niet bij.

    Derhalve herhaal ik mijn standpunt, een flinke boete én inleveren van wk-punten.

    Geplaatst door A3aan v d B op 19:28 28-jul-2010
  • Ferrari is het enige team dat betaald krijgt om mee te doen in de F1.
    Jaren lang maakte Ferrari hun eigen regels, zeker in de tijd met Schumi.
    Nu worden ze terecht op de vingers getikt.
    Boete is niet juist want daar hebben ze schijt aan.
    Punten afpakken wel dat raakt ze.
    Elk team in de F1 bestaat eigenlijk uit twee teams.Rijder 1 met zijn monteurs en rijder 2 met de zijne.Die moeten volgens de regels van de FIA strijden om de hoogst haalbare plaats.
    Zo is het en niet anders.

    Geplaatst door De Vennep op 20:22 28-jul-2010
  • A3aan; Alonso stond zo'n 34 punten voor op Massa, reden genoeg dus voor Ferrari om aan het team te denken, en Alonso voor Massa te laten finishen. En nogmaals, F1 is wel degelijk een teamsport. De F1 teams ( ja, teams) rijden niet voor niks met twee auto's .

    En wat betreft puntenintrek als straf; Dat kan ook niet, want dan tref je ook de coureurs .

    Nee, de teamorders moeten gewoon weer legaal worden gemaakt . Beter voor de sport, want dan zijn we gelijk van dat hele hypocriete geleuter van de andere teams en fans af, als dat het een blamage voor de sport zou zijn.

    De Vennep ; Wat heeft het feit dat Ferrari betaald krijgt om te rijden, met de hele ophef rond de niet te kunnen bewijzen van de teamorders van Ferrari te maken? Dat Ferrari meedoet, daar profiteren alle andere teams ook van.

    Geplaatst door Johan de Witt op 00:00 29-jul-2010
  • Alonso staat nu, Johan de Wit, 13 punten achter Vettel op de viifde plaats, dat is de enige reden voor de order van Ferrari. Ook Ecclestone wil van het verbod op stalorders af. Of je het nu leuk vindt of niet, ik ben er géén voorstander van het afschaffen, zolang de regel geldt heb je je er aan te houden dus is een maatregel m.i. terecht.

    Ik zie niet in welk een geleuter een probleem op zou leveren, zoals eerder gezegd, een coureur rijdt zijn rondjes, en de snelste is de winnaar. lijkt mij, zeker voor die coureur én de toeschouwer wél zo eerlijk.

    Een beter bewijs dan het gezicht van Massa, na afloop van de race, is er m.i. niet.

    Geplaatst door A3aan v d B op 00:36 29-jul-2010
  • Sorry Johan, tje vergeten. :-)

    Geplaatst door A3aan v d B op 00:37 29-jul-2010
  • @ Johan de Witt

    Het voordeel voor de andere teams in de F1 omdat Ferrari mee doet ontgaat mij even.

    Doordat Ferrari als enige betaald krijgt heeft het jaren lang zonder gevolg de regels naar eigen hand gezet.
    Er mocht geen kwaad woord over Ferrari gezegt worden.Ook niet dat ze bijv. als enige een sigaretten merk als sponsor hebben terwijl dat voor de andere teams strikt verboden is.
    Nu is er eindelijk een wedstijdleiding die terecht tegen ze optreed.

    Geplaatst door De Vennep op 11:06 29-jul-2010
  • elk team heeft zo zijn team orders...das een wel bekend geheim
    dit soort situaties bespreek je VOOR de race begint, beetje dom (bedankt Maxima) van ferrari omdat ''on air'' te doen

    Geplaatst door NatteKrant op 07:21 31-jul-2010
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Ladderwagen onontbeerlijk in Schalkwijk (uitleg)
Poll
Eens (82%)
Oneens (18%)
Totaal aantal stemmen: 460
advertenties

Fotoalbum Havenfestival

Wandelen in Noord-Holland

Regiogenoten in het buitenland


Voetbaluitslagen

Klik hier voor de voetbaluitslagen

advertenties