sluiten
Inloggen
sluiten
vrijdag 03 september 2010

Dode bij ongeval op circuit Zandvoort (update: video)

  • Gepubliceerd op 29 juli 2010, 15:31
  • Laatst bijgewerkt op 29 juli 2010, 20:01
U heeft minimaal Flash Player versie 8 nodig.
Zandvoort - 

Op het circuit in Zandvoort is donderdagmiddag een coureur levend verbrand nadat zijn race-auto vlam vatte en hij niet uit de auto kon komen.

Om iets over tweeën ging het gruwelijk mis op het circuit. Een coureur van een fomule Ford-auto, zeg maar een onderklasse van de Formule 1, zette in de Slotemakerbocht zijn auto in de berm aan de kant omdat die vlam had gevat, vertelt directeur Erik Weijers van Circuit Zandvoort. ,,Daarbij wist de man niet zelfstandig uit de auto te komen.'' Hoe dat kan is voor Weijers nog een groot raadsel. ,,Normaal gesproken hoor je met een druk op de knop je gordels los te kunnen maken zodat je uit de auto kunt komen.''

Toegesneld personeel kon niets meer doen. Ook de brandweer en een traumahelikopter rukten tevergeefs uit. Het waren traumatische beelden voor de hulpverleners. Weijers: ,,Het is hier heel hard aangekomen. We hebben al sinds de jaren negentig geen dodelijk ongeval gehad met een raceauto. En daarvoor was er het tragische ongeval met Roger Williamson in 1973. Het circuit voldoet nu aan alle hoogste veiligheidsnormen.'' Williamson kwam toevalligerwijs´óók op 29 juli om.

Inloggen
Reacties
  • Vreselijk. Het is ook moeilijk om ongeoefend in een race-auto te rijden die in minder dan 5 seconden 100 km/h rijdt. En net zo snel weer af kan remmen. Vaak gaat het goed...

    Geplaatst door DeMug op 17:09 29-jul-2010
  • Wat een verschrikkelijk bericht. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

    Geplaatst door moosje op 19:19 29-jul-2010
  • DeMug; Wat heeft dat te maken met het feit dat de coureur levend verbrand is ?

    Geplaatst door Johan de Witt op 19:20 29-jul-2010
  • Wat erg,sterkte voor familie en betrokkenen.

    Geplaatst door Spriet op 19:31 29-jul-2010
  • @DeMug: de man was al gestopt ivm de brand maar is door onbekende oorzaak niet in staat geweest om uit de auto te komen.
    Het gaat om een geoefend coureur.

    Geplaatst door moosje op 21:02 29-jul-2010
  • Het slachtoffer is geen professionele coureur maar een particulier, aldus directeur van het circuit Erik Weijers. Donderdag was er in Zandvoort een zogeheten 'experience dag'. Daarbij kunnen particulieren kennismaken met de racesport. Het slachtoffer is een 51-jarige man uit Jistrum.

    Geplaatst door DeMug op 22:30 29-jul-2010
  • als het HD en of andere mensen nou eerst even verder lezen voordat er allemaal nutteloze woorden verloren gaan:

    Bron: f1gpudate.net
    Dodelijk ongeval Zandvoort na brand in auto
    29 juli 2010

    Er is meer informatie naar buiten gekomen over het dodelijke ongeval op het circuit van Zandvoort. Eerdere berichten spraken van een aanrijding, maar dat bleek niet het geval.

    Het dodelijke ongeval vond plaats doordat een Formule-auto spontaan in brand vloog en de bestuurder niet meer op tijd bevrijd kon worden. Het tragische ongeval gebeurde tijdens een racesessie, die georganiseerd werd door de familie Bleekemolen.

    Dergelijke sessies worden bijzonder vaak gehouden in Zandvoort. Particulieren kunnen dan in een racewagen of een snelle personenwagen stappen, om zo zelf te ervaren hoe het is om in een dergelijke auto te rijden. "Vanmiddag is een Formule-auto spontaan in de brand gevlogen tijdens een privésessie op het circuit van Zandvoort", bevestigde een woordvoerder van het circuit tegenover GPUpdate.net. "Hoe dat is gekomen, is onbekend. De bestuurder heeft de auto nog wel tot stilstand kunnen brengen, maar slaagde er vervolgens niet in om eruit te klimmen. Ook de toegesnelde hulpdiensten konden de bestuurder niet meer helpen, waarna deze helaas is overleden."

    en dan gewoon op nu:
    ZANDVOORT - Op het circuit van Zandvoort is donderdagmiddag een bestuurder van een open raceauto omgekomen. De wagen vloog tijdens het rijden in brand. De 51-jarige coureur uit Jistrum kon er niet meer op tijd uitkomen en kwam ter plekke om.
    NU.nl/Ron Hoek
    Fataal ongeluk Zandvoort
    slideshow

    Door de autoriteiten zijn nog geen mededelingen gedaan, maar een woordvoerder van het circuit zou tegen GPUpdate.net hebben verklaard dat de auto van de onfortuinlijke coureur spontaan in brand vloog.

    De man kon de auto vervolgens nog wel aan de kant zetten, maar slaagde er niet in uit de auto te klimmen. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

    Het is nog onduidelijk hoe de auto in brand kon vliegen. De politie doet daar onderzoek naar.

    Particulier

    Het slachtoffer is geen professionele coureur maar een particulier, aldus directeur van het circuit Erik Weijers.

    Donderdag was er in Zandvoort een zogeheten 'experience dag'. Daarbij kunnen particulieren kennismaken met de racesport. Verder is nog niets over de identiteit van het slachtoffer bekendgemaakt.

    Weijers liet weten ''redelijk aangeslagen'' te zijn door het ongeval. Het soort auto dat verongelukte, een Formule Ford, blijft voorlopig langs de kant staan.

    Het programma op het circuit voor de komende tijd blijft echter ongewijzigd. Reden is dat het ongeluk niets te maken had met de veiligheid op het circuit, aldus Wijers

    Williamson

    Het is vandaag precies 37 jaar geleden dat er op het duinencircuit een ander dodelijk ongeluk plaatsvond. Tijdens de Formule 1-race destijds verbrandde de Brit Roger Williamson levend nadat hij in zijn March over de kop was geslagen en zijn wagen vlam vatte.

    dus.....

    Geplaatst door Marc van Osenbruggen op 22:33 29-jul-2010
  • @de mug, kijk daar hou ik van....even zoeken en de mensen duidelijk maken wat er gebeurd is...zou het HD een voorbeeld aan kunnen nemen....

    Geplaatst door Marc van Osenbruggen op 22:34 29-jul-2010
  • @Johan de Witt op 19:20 29-jul-2010; Je hebt gelijk. Dat had ik niet in dit draadje mogen zeggen. Dat mag je op zo'n moment alleen denken.

    Geplaatst door DeMug op 22:37 29-jul-2010
  • @Marc van Osenbruggen; Jij bedankt voor de verzamelde feiten ;-)

    Geplaatst door DeMug op 00:32 30-jul-2010
  • Voor wat het waard is:
    Een insider meldt dat dit oude Formule Fordje nogal wat gebreken had. Slechte remmen. Wispelturige versnellingsbak.
    Maar laten we het technische onderzoek afwachten.

    Geplaatst door DeMug op 16:04 30-jul-2010
  • De Formule Fords die op zo'n Bleekemolen-dagje ingezet worden zijn tussen de 20 en 30 jaar oude auto's. Onderhoud wordt er liever niet danwel nauwelijks aan uitgevoerd - er moet geld verdiend worden - hooguit de accu opladen en een scheut benzine erin op de dag dat ze moeten rijden. Vervolgens worden de "wanna be coureurs" in die autos gezet en achter de "pace-car" aan de baan op gestuurd.

    Tsja, en als er dan bijv. een kortsluitinkje is en de misschien olielekkende motor, een lekkende benzineslang, etc., etc, vat vlam, dan kan het voor iemand die niet zo lenig (meer) is of iets "te gezet" is in ene een groot probleem zijn om tijdig en ongeschonden uit de auto te komen.

    Geplaatst door klokkenluider1983 op 17:24 30-jul-2010
  • @DeMug en @klokkenluider1983 kunnen jullie contact openemen met mij via jennydouwes@hotmail.com Bedankt.

    Geplaatst door jennydouwes op 00:50 31-jul-2010
  • @deMug en @Klokkenluider1983 As dit werkelijk waar is en meerdere autos dit euvel vertonen kan dhr bleekenmolen zijn experience gebeuren wel opdoeken, of flink investering in nieuwe autos of renovatie van de historische fordjes waar hij nu mee rijdt...

    Geplaatst door Marc van Osenbruggen op 09:01 31-jul-2010
  • Al jaren wordt er op deze auto's van Bleekemolen geen preventief onderhoud gepleegd. Dat vond hij (Bleek) te kostbaar. Het gaat hier waarschijnlijk om een Crossle formule ford, deze zijn meer dan 30 jaar oud. Je zult begrijpen dat als je daar niet of nauwlijks onderhoud op pleegt er het nodige kan gebeuren. De auto ken ik goed en ik heb er dan de volgende theorieën over: 1) de tank die van rubber is en al heel oud is kan doorgesleten zijn (normaal moet je zo'n tank om de 5 jaar vervangen (ik durf haast te zeggen dat dat nog nooit is gebeurd), zie reglementen KNAF), 2) daar waar de benzineleiding het chassis binnenkomt begeeft zich een aluminium schot, als de leiding niet goed is beschermd of niet goed is vastgezet dan kan door trillingen de leiding aangetast worden en dus gaan lekken of erger nog doorslijten of zelfs afbreken, 3) wellicht is er voordat de man ging rijden getankt en zat de tank helemaal tot de nok toe vol, met als gevolg dat toen hij ging zitten er zoveel druk (het was een zware man) uitoefende (je zit namelijk op de tank) waardoor de benzine via het overdrukventiel lekte met alle gevolgen van dien.

    Geplaatst door ZeZtig op 14:26 07-aug-2010
  • @ZeZtig. Het lijkt mij dat je de morele plicht hebt om je met je verhaal bij een instantie die dit onderzoekt te melden.

    Geplaatst door Witlof op 14:58 07-aug-2010
  • @ZeZtig op 14:26 07-aug-2010; Goed mogelijk.
    Ik wijs jou ook nog even op de oproep van @jennydouwes op 00:50 31-jul-2010

    Geplaatst door DeMug op 15:45 07-aug-2010
  • Net vernomen dat er nu groot onderhoud wordt gepleegd aan de Formule Fordjes van Bleekemolen. Hoezoe als het kalf verdronken is. Bewijst eens te meer dat Bleekemolen in het verleden verkeerd is bezig geweest.

    Geplaatst door ZeZtig op 13:37 15-aug-2010
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Ladderwagen onontbeerlijk in Schalkwijk (uitleg)
Poll
Eens (82%)
Oneens (18%)
Totaal aantal stemmen: 459
advertenties

Top 5 energie (tip)

advertenties